De methode
In de loop der jaren heb ik een methode ontwikkeld waarbij ik alle belangrijke onderdelen van het pianospel stap- voor- stap onderwijs.
Om muziek te kunnen spelen op de piano, heb je techniek en muzikaliteit nodig. Techniek staat in mijn lessen altijd in dienst van de muziek.
Zowel techniek als muzikaliteit zijn voor een heel groot deel te ontwikkelen door effectieve instructie, in combinatie met dagelijkse oefening thuis.
Ik heb hiervoor een unieke methode ontwikkeld waarmee leerlingen stap-voor-stap leren hoe ze hun muzikaliteit vorm kunnen geven door de juiste technieken. In de loop der jaren heb ik mijn methode steeds verder geperfectioneerd.
Van essentieel belang hierbij is het gebruik van het juiste repertoire. Vaak maak ik ook zelf lesmateriaal en composities voor mijn leerlingen, zodat het aansluit bij mijn methode.
Inspiratiebronnen bij de ontwikkeling van deze aanpak waren voor mij het directe instructiemodel op de basisschool én de ademtechniek die gebruikt wordt bij het bespelen van blaasinstrumenten. Op effectieve wijze heb ik het directe instructiemodel en deze ademtechniek weten te vertalen naar het piano onderwijs om leerlingen te helpen grip te krijgen op de muzikaliteit.
De begeleide inoefening die bij het directe instructiemodel hoort, heb ik ook verwerkt in mijn pianolessen. Mijn pianolessen voor beginners van 5 en 6 jaar duren daarom ook minimaal 45 minuten. De lesduur van de wekelijkse lessen voor leerlingen vanaf 7 jaar is minimaal 60 minuten.
Uit mijn ervaring is gebleken dat er door de verlengde lesduur veel meer progressie in het pianospel van mijn leerlingen is dan bij kortere lessen. Leerlingen kunnen hierdoor snel een hoog niveau bereiken uiteraard in combinatie met goed oefenen thuis.
Naast piano heb ik zelf ook diverse blaasinstrumenten leren spelen: klarinet, blokfluit en saxofoon. Dit heeft mij extra inzichten geven in adem momenten in muzikale zinnen. Door deze techniek te vertalen naar de piano heb ik extra tools ter beschikking om de muzikaliteit van mijn pianoleerlingen te stimuleren en te ontwikkelen.
Veel collega’s en ouders van leerlingen vragen zich keer op keer af hoe het kan dat al mijn leerlingen zo muzikaal spelen. Dat is echt geen toeval!
Het is het resultaat van uitgekiende, effectieve instructie in combinatie natuurlijk met oefenen thuis.
Verder pas ik al mijn lessen aan de wensen en mogelijkheden van de individuele leerling aan. Hierbij speel ik in op zowel de persoonlijke voorkeuren als het ontwikkelingsniveau. Dit vergroot de motivatie, progressie, expressie én het speelplezier. De meeste van mijn leerlingen blijven jarenlang bij mij op les, vaak zelfs nog als zij gaan studeren.
De individuele pianolessen worden gegeven in mijn sfeervolle pianolesstudio in Almere Muziekwijk op de Grotrian Steinweg piano en de Sauter Delta vleugel.
Het repertoire van de pianoleerlingen bestaat uit muziek uit verschillende stijlen: klassiek, barok, romantische pianomuziek, filmmuziek, new age, boogie woogie, blues, jazz en pop.
Voor mijn pianoleerlingen organiseer ik veel concerten, samenspellessen en uitvoeringen.
Voor de samenspellessen werk ik samen met collega's.
Deze concerten vinden plaats op diverse locaties in Nederland.